Kommentar: Balvenie RumWood 14 år

More
18 years 4 months ago #7256 by Towle
Jeg ved ikke så meget om fad- og kassestørrelser, men 14 fade giver vel 7-8.000 flasker? 40 kasser à 6 eller 12 flasker til online salg, levner ganske mange til La Maison, vel flere end de kan sælge.

Hvad skal det pjat så til for? Det er vel bare noget markedsføringsfis?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago - 18 years 4 months ago #7259 by Duffer
Jeg kan ikke se hvad alkoholstyrken er, men får nu regnskabet til knap det halve.
Afhængig af hvilken fadtype der er brugt - cirka 300 flasker x 14 fade - eller 4.200 flasker - lad os så sige 6.000 flasker.

Jeg syntes absolut ikke det er markedsføringsfis - det kunne have været meget værre.
Jeg kan huske et hvis hysteri omkring Laproaigh Quarter Cask...? :oops:
Special Limited osv - osv. Den får man kastet i nakken for et slik overalt i UK.
Selv supermarkederne har den. :roll:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 18 years 4 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
18 years 4 months ago #7260 by redlich
Replied by redlich on topic Kommentar: Balvenie RumWood 14 år
Var der ikke 40 kasser der IKKE blev sendt til Paris ??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7261 by Duffer

Var der ikke 40 kasser der IKKE blev sendt til Paris ??


Jo der kan du bare se - 240 flasker er vel heller ikke for meget at holde tilbage - hvem herinde har ikke 240 flasker derhjemme :) :wink:

(Bliver da vist nødt til at flytte nogle tal foroven... :roll: )

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7264 by Henning
Der er i alt tappet 2.400 flasker, om englene har været hårde ved fadene eller om romfadene er mindre skal jeg ikke gøre mig klog på.

Rumwood er på 47,1% og smager glimrende, jeg åbnede en flaske sidste weekend!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7265 by Duffer

Rumwood er på 47,1% og smager glimrende, jeg åbnede en flaske sidste weekend!


Hvor købte du den?
Jeg er generelt vild med "Rum Wood Finish" :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7267 by Henning

Hvor købte du den?


Hos La Maison du Whisky.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7269 by Lading

Rumwood er på 47,1% og smager glimrende, jeg åbnede en flaske sidste weekend!


Lyder godt! :D
Bestilte et par flasker for en måned siden som desværre er midlertidigt strandet i England :(

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7289 by dmwa
Havde lige besøg af Balvenies manager - Jens Tholstrup - og han afleverede sin julegave til mig - en flaske Balvenie 14 år rum wood finish. Det er Jens (der sammen med David Stewart) har udvalgt fadene, så hvis vi skulle vide mere om fadene, lagringstiden på disse etc, så skulle vi bare spørge....

Så har I spørgsmål - så kan jeg formidle dem videre - og vi kan få svar på det meste - fra en af mestrene selv

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7309 by MacLars

...så hvis vi skulle vide mere om fadene, lagringstiden på disse etc, så skulle vi bare spørge...


Spørge spørge...det vil vi gerne vide alt om...

Og forøvrigt, når man vælger at få romfade hjem til lagring af whisky lader man blot tilfældighederne styre hvilke fade man får, eller går man efter "gode" fade?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7348 by Lading
En uddybning af overstående spørgsmål: Denne her er på fade fra Guyana & Venezuela, Glenfiddich 21års var på Cubanske fade, prøvede man andre rom varianter før i fandt frem til lige netop dem?

Kommer der flere af de små Cask samples? Hvilke?

Balvenie 21års skulle efter sigende være fra Bourbon fade med 6-12 måneder på portpipes, er det samme længde finnish, portwood 89/91 har fået?

Et par spørgsmål jeg ikke reger med der bliver besvaret, :wink:
Lidt mere præcise informationer om de forskelige fades oprindelse? og ser vi snart en officiel Kininvie?


Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7373 by Duffer
Balvenie Rum Wood kan købes her til 70€

www.getraenkewelt-weiser.de/sort ... _schot.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 4 months ago #7445 by JT
Uha, der var en masse ting at kommentere... I maa undskylde at jeg ikke har gjort det foer, men jeg har vaeret paa dejlig ferie hjemme i Danmark.

- Jo, det er kun 14 fade hvilket saa vidt jeg husker gav os lige over 4200 flasker, hvoraf det meste er gaaet til La Maison du Whisky i Frankrig da det er et projekt jeg udelukkende har arbejdet paa med dem. Tak for de dejlige kommentarer om smagen. Franskmaendene er heldigvis ogsaa imponerede, og det er saadanne smaa projekter der goer hverdagen lidt mere spaendende for alle paa destilleriet i Dufftown.
- Hvordan finder vi rom fade til Balvenie? Det var ikke helt tilfaeldig hvad whiskyen kom i. Som I ved kommer fadene fra Guyana (syv af dem), mens de andre syv er fra Venezuela. Oveni koebet er det ogsaa et lige split mellem rom destilleret paa kolonnekedler og rom paa kobberkedler. Det valgte vi for at faa den optimale balance i den endelige aftapning.
M.h.t. Glenfiddich paa cubanske rom fade saa forsoegte vi os med en raekke forskellige rom fade fra Karibien og nordlige Sydamerika, men fandt at denne bestemte cubanske rom gav det absolut bedste resultat. Men det kan naturligvis variere alt efter alder og destilleri.

- Stoerrelsen paa romfade er omkring 180 - 200 liter da fadene hovedsageligt stammer fra USA. Dog ikke alt rom der lagres ... lagres paa smaa fade. Nogle kalder endda rom der ligget til iltning i staalkar for lagring, mens andre bruger enorme traekar... og saa er der jo en hel del der slet ikke lagres.
- Ja, der kommer flere smaa cask samples... i 10 cl udgave.

- PortWood 21 aar lagrer foerst paa traditionelle fade, og afsluttes sidenhen i mellem fire og seks maaneder. Det afhaenger af udviklingen, saa Malt Master David Stewart kontrollerer disse en gang om maaneden.

- PortWood 89/91 er samme ide, omend lidt yngre, men den ligger til gengaeld lidt laengere; omkring 9 maaneder.

- Kininvie, nej desvaerre, men den lagrer saftsuseme godt, saa det vil vaere en skam ikke at aftappe den en dag.

Jeg haaber det besvarer spoergsmaalene. Rigtig Godt Nytaar fra det britiske.

Jens

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7492 by BH
Balvenie Rumwood kan nu også købes hos whiskyexchange for £ 49,98

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9224 by Lading
Så kommer Balvenie med en ny 14 års, der går jo helt Bruichladdich i den, følgende er sakset fra deres egen hjemmeside:

The craftsmen at The Balvenie Distillery have created The Balvenie ® Roasted Malt Aged 14 Years, the first single malt Scotch whisky to be made using a batch of dark roasted malted barley, more commonly used in the production of stout.

In the summer of 1992, a batch of barley was germinated over 24 hours (as opposed to the usual five days) before being kiln dried, heated in a roasting drum at a temperature of 200oC and mixed with traditional malted barley before the mashing stage. The barley was completely roasted to between 1600 and 1800 European Brewing Colour (EBC) units. Normal malted barley only reaches around 30 EBC's.

Made from a single batch of just 43 casks, The Balvenie Roasted Malt is a limited edition, bottled as 70cl at an ABL of 47.1% vol. It is non-chill filtered prior to bottling.



Nose - The Balvenie Roasted Malt has all the characteristic fruity, floral and honey notes of The Balvenie with subtle overtones of toasted oats, vanilla and spicy oakiness.

Taste - Wonderfully rich and malty with a silky smooth mouth feel. Hints of toffee, marmalade, honey and oak tannin all enveloped with a spicy, vanilla sweetness.

Finish - Long, rich and satisfying

£ 45.00

N.B. Orders will be delivered as from 9th October 2006


Fiddich-familien har også lavet den første Kininvie, en 15 års fra et first fill sherry fad, flasken kaldes af en eller anden grund Hazelwood :? Nogen der ved hvorfor?

Bilede:
www.spiritofspeysideltd.com/visi ... ninvie.htm

Mere info:
www.whiskymag.com/forum/viewtopi ... t=kininvie

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9227 by MacChristensen

Så kommer Balvenie med en ny 14 års, der går jo helt Bruichladdich i den, følgende er sakset fra deres egen hjemmeside:


Serge / Whiskyfun har lavet noter på både denne og deres 17yo New Wood - man kan ikke just sige han er begejstret for nogle af dem... Ikke at man skal ligge alt for meget i det, men her er hans notater copy/pasted

Balvenie 17yo ‘New Wood' (40%, OB, 79 casks, 2006) Matured in bourbon barrels and finished in new American oak barrels. Colour: gold. Nose: rather fresh and flowery at first nosing, with quite some wild flowers (buttercups and such) plus freshly cut apples. Develops on vanilla and, indeed, oak but it's much more ‘shy' than, say Glenmorangie's Artisan Cask. Hints of heather. Gets slightly bitter and dry (beer with lots of hops, rubbed orange skin, sawdust). Maybe the 40% are a little too low here, there even kind of soapiness.
Mouth: just a little sweeter but rather weak and almost watery at the attack. Curious"¦ Cider apples, white pepper and nutmeg but also cardboard, old walnuts"¦ The whole lacks a little backbone, it seems that the wood absorbed most of the usual Balvenie character. Finish: short and rather weak, yet drying and cardboardy. I'm sure even 43% instead of 40 would have made this one better"¦ This ‘new wood' trick just didn't seem to work here, I'm afraid. Well, just my opinion of course. 72 points.

Balvenie 14yo ‘Roasted Malt' (47.1%, OB, 34 casks, 2006) Made out of malt that's been dried more heavily than usual and matured in firstfill bourbon. Colour: deep gold. Nose: powerful and slightly spirity at first nosing, with again this kind of dryness that's quite unusual with Balvenie. Again quite some oak, toasted bread, flour, paper"¦ Rather austere. Something chalky and green (apple skin). Just hints of honey and apricots"¦ Not easy-easy, that's for sure. Mouth: it's getting a little better but there's too much wood again here. Not exactly pencil sharpener juice but we have lots of tannins besides a little coffee (un-sugared) and notes of young rum. It does get better after a few minutes, though, rounder and sweeter (crystallized oranges, black nougat) and rather nicely spicy (cloves, nutmeg, black pepper). Alas, the finish is still quite drying and bitter, with lots of old walnuts. Better than the 17yo but I think Balvenie's core range is so much better! 78 points.

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9229 by Duffer

Ikke at man skal ligge alt for meget i det....


Enig - men hvis den lander på 72 point, ville jeg helt sikkert ikke købe uden at have smagt først :oops:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #10424 by Lading
Endnu et par nye aftapninger fra Balvenie er nu kommet på markedet,
En ny i portwood serien, fra 1993 samt en ny 17års New oak ikke at forveksle med den tidligere New wood :?
New oak skulle være med 10% sherry fade og 43 i stedet for 40%

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.349 seconds