Forslag til Brora privatsmagning

More
17 years 10 months ago #8664 by jones
Ved Glenlivet/Speyside privatsmagningen lykkedes det at samle alle 4 fade af den 31 års "Very Rare" Glenlivet.

Det var en lejlighed hvor whiskynyts netværk viste sin styrke og skabte grundlag for en enestående whiskyoplevelse uden videre omkostninger for deltagerne..

Nu synes jeg vi skulle afprøve konceptet på det hedengange Brora destilleri, som har opnået kult-status, ikke mindst på grund af tre Rare Malt udgaver og 4 "Annual Releases."

De omtalte flasker er:

Rare Malt 20 år, 58,1%, 1982/nov 2001, CS
Rare Malt 22 år, 1972, 56,7%, CS
Rare Malt 24 år, 1977/ okt 2001, 56,1%, CS
1st Annual Release 30 år, 52,4%, nov 2002, CS, 3000 fl.
2nd Annual Release 30 år, 55,7%, 2003, CS
3rd Annual Release 30 år, 56,6% okt 2004, CS
4th Annual Release 30 år, 56,3%, 2005, CS

Ideen er at kunne samle så mange som muligt af disse plus endnu flere gode Brora på samme bord.

Alle deltagere medbringer to flasker og byder på 1 cl fra hver flaske til selskabet. Det kan være 2 flasker Brora eller een Brora og noget andet godt. Hvis der ikke er 10 med Brora, åbnes op for deltagere med to flasker "noget andet godt.". Der er plads til 10 personer.

Dato: lørdag den 26. august, kl. 14 - ca. 21:00
Sted: Århus, hos undertegnede

Hvis vi får det her på benene, så bidrager jeg bl.a. med en 13 års Brora, aftappet 1995.

Foreløbig tilmelding med forslag til hvad man kunne tage med sker på whiskySNABELAstofanet.dk


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8666 by Duffer
Særdeles udmærket initiativ, som jeg meget gerne vil deltage i.
Desværre ligger de lige midt i vores sommerferie (uge 33,34 og 35)
Så hvis datoen holder - kan jeg desværre ikke :-(
Jeg har RM Brora - 20-y - 1982 - 58.1% og måske lidt andet godt... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago - 17 years 10 months ago #8667 by Hering
Jeg er også klar. Har længe haft planlagt køb af Brora, så nu er der (endnu) en grund til at få det gjort...

Min plan omfatter Brora 1981, 23 år. Signatory Cask Strength Collection. 58,2%. Destilleret 8/12-1981, aftappet 27/4-2005. Lagret på sherryfade. Flaske nr. 117 af 535.

Hering

Rettelse: Bemærk, at der er tale om samme destillationsdato som Niels', men et senere tappetidspunkt. Derfor lidt underligt med en højere caskstyrke, synes I ikke?
Last edit: 17 years 10 months ago by Hering.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8668 by MacNiels
Har meldt mig til med to Signatory aftapninger.

Brora Signatore 21 år 16/03/1982 - 02/09/2003 58,4 80/272 flasker, cack no. 416
Brora Signatory 22 år 08/12/1981 - 06/10/2004 56,4 436/611 flasker, cask no. 1561 - sherry butt

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8669 by BigMac
Der findes endnu en Rare Malt 21år 1977/98 56,9% (på lager her)

Den 24års Rare malt er fantastisk... åbnede den for 14dage siden - MUMS :D

Det vil kræve lidt koordinering fra min side, men er interesseret i at deltage

Mvh

Claus

**koordineringen er nu sket** :lol:

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8670 by MortenMacAlabur
Jeg vil også gerne deltage.

Jeg kan byde ind med 24 års RM 1977 - det koordinerer jeg gerne med BigMac. Ellers finder jeg et par andre Broras.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8671 by jones
Efter en lille rundspørge hos de tilmeldte (Det gik fand'me stærkt med tilmeldingen), må vi holde fast i datoen, lørdag den 26.8.

For dem der ikke kan lige den dag, beklager jeg, men det er jo umuligt at finde en dag hvor alle kan uden at skubbe projektet meget langt ude i fremtiden.

Og som inkarnerede whiskynydere, er vi jo ikke i stand til at udsætte vore behovs tilfredstillelse.

Der er stadig ledige pladser!

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago - 17 years 10 months ago #8672 by MacNoller
Har meldt mig til med nedenstående.:

Chieftains Brora 23yo 46% Sherry Butt Cask 1514 dist.: 11/81 bottl.: 5/05
&
Brora 30yo 2nd Edition Botttled 2003 (55.7%, 3000 bottles)
Last edit: 17 years 10 months ago by MacNoller.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
17 years 10 months ago #8673 by André
Replied by André on topic Forslag til Brora privatsmagning
Til inspiration for jer til jeres overdådige arrangement, så kender jeg til følgende Rare Malt aftapninger af Brora:

Brora 1972/1995 22yo 58,7%

Brora 1972/1995 22yo 60,02%

Brora 1972/1995 22yo 61,1%

Brora 1975/1996 20yo 60,75%

Brora 1975/1995 20yo 54,9%

Brora 1975/1996 20yo 59,1%

Brora 1975/1995 20yo 59,1% (US label)

Brora 1977/1998 21yo 56,9%

Brora 1977/2001 24yo 56,1%

Brora 1982/2003 20yo 58,1%

Derudover mener jeg, at der er nogen Rare Malt aftapninger fra Brora, der er lavet som Single Cask, men det er noget jeg har hørt med et halvt øre engang...

Ellers må jeg komplimentere: Flot initiativ og arrangement

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8674 by jones
Fra min drømmeliste, er der nu to Rare Malts og 1st Annual Release på menuen. Efter kun tre timer, ser det sådan ud:

Al Jones
Brora 1st Annual Release 30 år, 52,4%, nov 2002, CS, 3000 fl.
Brora Blackadder 13 år, 43%, 18.3.82 "“ 11.95, SC

Niels Ladefoged
Brora Signatory Vintage, 21 år, 58,4%, 16.3.82 "“ 2.9.03, CS, SC fad 416, fl. 80/272
Brora Signatory Vintage, 22 år, 56,4%, 8.12.81 "“ 6.1004, CS, SC fad 1561 sherry butt, fl. 436/611

Michael Bang (Macnoller)
Brora Chieftains, 23 år, 46%, 1981 -2005, CS Sherryfad 1514
Glenfarclas (Blairfindy) Blackadder Raw Cask, 35 år, 53,7%, 2004, CS, SC 406 fl.

Jesper Christensen
?
?

Casper Hering Nielsen
?
?

Claus Rasmussen
Brora Rare Malt 21 år 1977/98 56,9% fl. 4879
?

Morten Christensen
Brora Rare Malt 24 år 1977/01 56,1% fl. 4688


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8678 by Duffer

Min plan omfatter Brora 1981, 23 år. Signatory Cask Strength Collection. 58,2%. Destilleret 8/12-1981, aftappet 27/4-2005. Lagret på sherryfade. Flaske nr. 117 af 535.


Den Brora du omtaler har jeg ikke hørt om. Derfor kan den sagtens eksistere... - men er da lidt interesseret i, hvor du har set den...?

Jeg har i øvrigt en Brora Cask Strength Collection på 53.7% - dest. 8.12.1981 og aftappet 8.6.2005 Cask #1557 - no. 486 af 613 flasker - Sherry Butt, som kunne være spændende at holde op mod MacNiels' Cask #1561 :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8680 by Lading

Bemærk, at der er tale om samme destillationsdato som Niels', men et senere tappetidspunkt. Derfor lidt underligt med en højere caskstyrke, synes I ikke?


Næe, det er jo et helt andet fad, derudover kan det jo være at det har ligget en smule varmere. (mindre fordampning)

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8681 by uldall
Hallo Al og alle andre, undertegnede vil også gerne byde ind på denne smagning, hvis der endnu er plads? har lige fyret en Brora rare malts 20 år 58.1% af sidste fredag, men finder et eller andet godt fra disilleriet + noget andet godt.
Tager jo til Skotland på søndag d. 25 Juni i 14 dage, så mon ikke jeg finder noget spændende.
Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8682 by karlejnar
Jeg har jo en enkelt Brora, en Signatory unchillfiltered collection 1982

Men jeg tager jo til Skotland 11 juli og en tre måneders tid, så jeg kan desværre ikke deltage :wink:

Det tegner jo ellers til at blive et kanongodt program allerede.
God fornøjelse med smagningen, jeg finder nok på noget derovre, så kan vi jo sende hinanden en venlig tanke :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8685 by Wallace
Hej Al og alle andre Brora-fans

Jeg vil meget gerne deltage i smagningen, hvis der stadig er en ledig plads.

Jeg kan byde ind med:
Rare Malt 20 år 1982/2003, 58,1%
Signatory 23 år, dist. 8/12/1981, bottl. 8/6/2005, Refill butt, Cask no.: 05/372, Bottle no.: 82/314, 46%, unchillfiltered, natural colour

Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8686 by fao
karlejnar skrev:

Men jeg tager jo til Skotland 11 juli og en tre måneders tid


Jeg er bange for du kommer endnu længerer bagud, sidste år var du "kun" i skotland i godt 2 mdr. og havde 33 flasker med hjem. :wink:

Hvad skal det ikke ende med i år, hvor i skal være væk i 3 mdr. :D

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago - 17 years 10 months ago #8687 by Hering

Den Brora du omtaler har jeg ikke hørt om. Derfor kan den sagtens eksistere... - men er da lidt interesseret i, hvor du har set den...?


Den er købt hos Vinkyperen på Søren Frichsvej i Århus.

Tilføjet: Det er i øvrigt Cask #1555 - Sherry Butt, som kan gå op mod din og Niels'.

Hering
Last edit: 17 years 10 months ago by Hering.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8688 by Hering

Bemærk, at der er tale om samme destillationsdato som Niels', men et senere tappetidspunkt. Derfor lidt underligt med en højere caskstyrke, synes I ikke?


Næe, det er jo et helt andet fad, derudover kan det jo være at det har ligget en smule varmere. (mindre fordampning)

Lading


Klart nok, at det er et andet fad. Men mit spørgsmål gik mere på, om ikke det er korrekt, at caskstyrken normalt ville være lavere på et fad, som har ligget længere (-> større fordampning).

I øvrigt ville jeg forvente, at et fad, der har ligget varmt ville fordampe mere end et fad, der har ligget køligt???

Enlighten me, please...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8690 by jones
Lidt opdatering

Interessen for det her er overvældende.

Målet for dagen er at vi skal opleve så mange forskellige Brora som muligt.

Derfor må udgangspunktet være at folk med to Brora kommer foran folk med een Brora + 1 flaske "noget andet godt" og de kommer foran folk med to flasker "noget andet godt."

Nu ligger det vist klart at der er rigeligt med interesserede med een eller 2 Brora.

Indtil videre er der 7 med to flasker Brora (Al J., Macniels, BigMac, Macnoller, Michael Brinks, Bjarne Wallace, Vivi Dragen) og tre med een Brora (Hering, Macdeffe, Bjarne Hagen).

Dertil kommer fem som vil med, men som endnu ikke har sat navn på flasker (Jesper C, Uldall, Morten C, Anders B., Kim M.).

Der kan højst klemmes 12 personer ind. Begrænsningen skyldes dels boligforhold, dels det at der - trods alt - findes grænser for hvor meget vi kan indtage på een dag. Brora bliver i forvejen ekstra "slem", fordi de allerfleste aftapninger er cask strength. Og en del af dem er fra en periode hvor man på grund af fadmangel lagde nydestillat på fad ved fuld styrke uden at vande ned til 63,5%.

Tilmelding og flaskebud bedes sendt direkte til mig på whiskySNABELAstofanet.dk

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8691 by karlejnar

Jeg er bange for du kommer endnu længerer bagud, sidste år var du "kun" i skotland i godt 2 mdr. og havde 33 flasker med hjem. :wink:

Hvad skal det ikke ende med i år, hvor i skal være væk i 3 mdr. :D


Jeg må vel forsøge at begrænse mig, men det er jo slet ikke let :oops:

Måske vil jeg gå lidt mere målrettet efter dyrere/sjældnere flasker og så forsøge at begrænse antallet. Men med besøg på Islay er der jo altid en "større risiko" for at købe lidt ekstra.

Skal da have et par valinch'es med fra Bruichladdich, samt nogle andre, hvis de ellers har flere, der ikke har været i vinfad :roll:
Og en "Oogling" med fra Ardbeg (hvis Jackie holder én tilbage)
Måske nogle af de nye Bunna'er

Og i Speyside skal jeg omkring et af Chivas destillerierne og have fat i nogle flere af deres Cask Strength Edition, helst Caperdonich, Longmorn og Strathisla.
Regner også med at besøge Duncan Taylor i Huntly, så der finder jeg sikkert også et par godter.

Nå ja så skal vi også en tur til Irland, så måske bliver der plads til et par specielle irske whiskey's

Tsk tsk - jeg tror du har ret i, at jeg kommer længere bagud :wink:

Bedre bliver det jo heller ikke af, at jeg allerede har nogle flasker stående på Bladnoch, samt en Glen Grant 1956-2006 hos RMW.

Og så har jeg planer om at melde mig ind i SMWS, fordi de nu har renoveret The Vaults, så Ulla også kan komme med indenfor :)
(at de så tilfældigvis tapper nogle fremragende fade gør jo ikke sagen ringere)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8692 by WhiskyMadsen

I øvrigt ville jeg forvente, at et fad, der har ligget varmt ville fordampe mere end et fad, der har ligget køligt???

Enlighten me, please...

Det skulle man jo tro, men sådan er det vist ikke nødvendigvis.
Bourbon lagres f.eks under (temperatur mæssig henseende) mere ekstreme forhold., end skotsk whisky. Varme sommere og kolde vintre.
Her kan alkohol procenten angiveligt stige med alderen, fordi der fordamper mere vand end alcohol under sådanne forhold.

Iøvrigt tak for hyggeligt selskab i lørdags til "Glenlivet".

Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8696 by Likeavulin
Jeg faldt lige over denne side. Jeg ved ikke om I kender den, men der er da smagsnoter på en del Brora'er.

www.whiskyfun.com/brorabottling.html

God fornøjelse med smagningen.

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8697 by Duffer

Jeg faldt lige over denne side. Jeg ved ikke om I kender den, men der er da smagsnoter på en del Brora'er.


Det er den første side jeg slår op på om morgenen - efter Whiskynyt.dk selvfølgelig 8)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8698 by MortenMacAlabur
Ja jeg har det lige som Michael - Skal lige tjekke hvad der af nyheder på Whiskynyt og hvad Serge nu har smagt - Er han alkoholiker eller hvad?? :D
Der er i øvrigt noter på minimum 5 af de aftapninger som foreløbig er på til Brora-smagningen. Vi kan jo hjælpe ham lidt med fadnumre og andre oplysninger, som mangler for nogle af de beskrevne aftapninger. Han må have en seriøs samling af Brora-aftapninger - Det kunne være spændende, hvis der blev lagt billeder mv. af aftapningerne og rummet de står i ud på hans hjemmeside.

En anden side med smagsnoter og ratings er Sundins:
www.sundin.nu/cgi-bin/whisky.pl
Den er dog ikke så fancy og flot som Serges.

Jeg har søgt lidt rundt omkring blandt on-line sælgerne. Jeg synes umiddelbart ikke udbudet på Brora er så stort mere. Naturligt nok måske. Aftapningerne er af gode grunde 20 år og opefter. Jeg er spændt på af smage nuanceforskellene i de aftapninger, som vi nu får på programmet. Som ved PE bliver de sidste fade nok aftappet uanset kvaliteten. :?

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8699 by Hering
Serge Valentin og hans Whiskyfun er klart et fint site, men det overgås langt af www.maltmadness.com eller parallelsitet www.maltmaniacs.com , som også Serge Valentin er medlem af. Det mest omfattende og imponerende site, med e-pistler, smagenoter, rankings etc. Det handler absolut KUN om whiskies.
- men måske man så vil savne de mærkelige indslag om tråd og levende hegn ;-)

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8705 by jones
Opdatering på Brora dag -

Der er nu bekræftet de deltagere der kan være, de fleste med 2 Brora og 2 med een Brora destilleret tidligt i 70'erne og noget andet godt.

Jeg har valgt at disponere sådan, fordi der ellers ville være massiv overvægt af aftapninger fra 1981-82. Til gengæld skal vi sammenligne tre Signatory fade fra samme dato, 8. december 1981.

Der er også tre Rare Malts fra 70'erne!

I tilfælde af afbud, er der allerede to på venteliste som har fået direkte besked idag.

Mine dybeste beklagelser til dem der ikke kan være med og min største respekt for hvad der åbenbart ligger af kvalitetswhisky rundtom i de danske hjem.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8706 by Duffer

Mine dybeste beklagelser til dem der ikke kan være med og min største respekt for hvad der åbenbart ligger af kvalitetswhisky rundtom i de danske hjem.


Beklagelsen er størst fra de (læs; mig) som ikke med sikkerhed kan deltage. :oops:

Men den største respekt skal nu tilfalde dig, Mr.Jones. :roll:
Først og fremmest for at være ophavsmand til arrangementet
Men også fordi du er så engageret i vores fælles hobby nummer 1...
Og selvfølgelig fordi du er behjælpelig, vejledende, usnobbet og ligetil.
En imponerende "database" som ikke er ræd for at dele ud af sin viden og erfaring med whisky. :)

Selvfølgelig også venlige tanker til Vivi & Steen, som også gør et rigtigt godt stykke arbejde for at fremme vores private whiskysmagninger. :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8988 by MacNiels
Programmet kan findes her i pdf udgave

www.whiskeynyt.dk/andet/privsmagninger/

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8991 by Likeavulin
De film der er nævnt under programmet til Islay Film Whisky aften www.whiskeynyt.dk/andet/privsmag ... _Jones.pdf
er det nogen der er til at få fat i? Er det privatejede film eller nogen der kan lånes/lejes på biblioteker eller lig.?

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 8 months ago #8992 by jones
De omtalte filmsekvenser er fra en DVD The Distilleries of Islay. Se www.maltproject.com

Der findes andre DVD i serien med Highlands/Lowlands og med Speyside.

De anbefales til interesserede.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.290 seconds