Julewhisky

More
15 years 8 months ago #15772 by MortenP
Julewhisky was created by MortenP
Ok, jeg ved godt det er tidligt :) , men jeg er allerede nu så småt begyndt at se mig om efter en god whisky til julen.

Det jeg leder efter er følgende - håber at nogen her har nogle gode ideer:

Jeg vil gerne have en whisky som har samme viskøse mundfornemmelse som Lagavulin 16 år, her tænker jeg på den fedme/fylde whiskyen har i munden.
Derudover vil jeg gerne have en whisky som har følgende smagsnuancer: Sødlig, fed, olieret, svesker, figner, rosiner, krydret (kanel, kardemomme, nelliker), appelsin/klementin, røde æbler, sherry.

Whiskyen skal ikke have en dominerende røg/phenol/tjære karakter "“ altså ikke en Islay.

Er der nogen som har nogle gode ideer?

Vh

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15774 by Hering
Replied by Hering on topic Julewhisky
Strathisla 1969 fra Coopers Choice,
En gammel Mortlach eller Benrinnes (eks. fra Juuls),
Bottlers Teaninich,
- eller Islay Trilogy, hvis der alligevel skal være lidt røg i butikken...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15775 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Julewhisky
Strathisla 1969 fra Coopers er spot on - da min kone, der ellers foragter både duften og smagen af whisky, duftede til denne udbrød hun straks - Uhmm den dufter af JUL.... Det siger vist det hele - og den har alle de noter du er efter. Desværre er den ved at være ½-pebret efterhånden, da det er ved at være nogle år siden, at den er aftappet

Happy hunting

/Jesper

ps - tror du stadig kan finde den hos www.artofwhisky.de

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15776 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Julewhisky
Jeg har tidliger haft Spice tree fra Compass box som julewhisky...ren mums men også Reclerich fra Norse Cask mmmh.....
Nu kan jeg godt lide lidt røg så i år bliver der to: Ardbeg lord of the Isles og Reclerich...hmmm måske der sniger sig en enkelt renaisence ind...den er nu meget god....men jeg tror også hvis jeg kan finde den at jeg skal have fat i Macallan ´s cask strenght.....Det er ihvertfald alle whisky ´s der kan klare kulden og de forskellige smagsnuancer der er i julen synes jeg.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15777 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julewhisky
Glen Grant fra Coopers Choice er også et bud. Hvis det skal være en tand mere sherry-hæftigt så er Falster 2005 aftaningen også et bud.
Har selv haft bl.a. Norse Cask Glen Grant fra Salling og Secret Stills 2.1 som "jule" malt. Begge to fordi de har en del sherry præg og er godt krydret.

Har dog ikke lige overvejet endnu hvad det skal være for en flaske der åbnes.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15778 by BigMac
Replied by BigMac on topic Julewhisky
Når jeg tænker julewhisky, så falder tanker på noget sherrysødme, lidt orangesødme måske med noget bitter nøddeagtigt og et snert af eg...

Så en halvgammel (20+) Glen Grant, Glenfarclas, Macallan - måske en Mortlach falder mig ind...Alternativt så en Highland Park sherrybombe fra 70'erne - Ping 2 måske? :wink:

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15780 by per
Replied by per on topic Julewhisky
Med fare for slagtning på dette forum, så mener jeg at julen kræver god vintage port helst en gammel en f.eks. fra 1977.

Nu udelukker det ene jo slevfølgelig ikke det andet.

Glædelig jul.

I øvrigt Morten, så er min Albert på 5 også begyndt at glæde sig til juleaften, dog af helt andre årsager.


vh

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15781 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julewhisky
Nu kan én julewhisky jo ikke gøre det for mig :p

Men skal jeg have noget med de ovennævnte smagsnuancer, så tager jeg mig en gang gløgg :p

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15782 by per
Replied by per on topic Julewhisky

Men skal jeg have noget med de ovennævnte smagsnuancer, så tager jeg mig en gang gløgg :p

MacDeffe


Kun hvis rosinerne har ligget i blød i whisky.

Per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15784 by Hering
Replied by Hering on topic Julewhisky
Ak ja, Deffe... Jeg er begyndt at glæde mig til din kalender...

:-D

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15786 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Julewhisky
Det kan da kun blive en Springbank 1999 Fresh Sherry Butt "Specially Bottled for Whiskyfriends in Denmark" :-) )

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15787 by Hering
Replied by Hering on topic Julewhisky
Klart, Jørn - den glæder jeg mig også til ;-)
Nåede dog ikke at se den da vi var forbi Springbank med MacAlabur...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15788 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julewhisky
Nu er det jo jul vi snakker om, så jeg vil da prøve at lave en kalender igen i år
så hele snakken om 1 julewhisky er lidt ved siden af, det må da blive 24 hvis der absolut skal sættes et antal på....


Men forslag/samples modtages da gerne :D

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15791 by LochLading
Replied by LochLading on topic Julewhisky
The Dalmore gran reserva, Den er jul..... :wink:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16853 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julewhisky
Tæt på jul og jeg har endnu ikke bestemt mig, men...

Den 40 års Glen Grant fra Norse Cask kunne være en mulighed..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16854 by st7
Replied by st7 on topic Julewhisky
Havde heller ikke bestemt mig, men når nu det endelig lykkes at få frigivet Norse Cask Clynelish 1995, så tæt på "denne" jul :mrgreen: , er det jo en oplagt mulighed.
En Glenfarclas 1970 fra Noordbyhandelen er bestemt også i mine overvejelser. Hmm....svært valg :?

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16855 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Julewhisky
Jack Wiebers Old Trainline 1971 Glen Keith fra 1st fill dark sherry - oplagt da den blev knappet op ved sidste smagning i Brabrand, og fordi det er en FREMRAGENDE sherrylageret whisky... :)

/Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16856 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julewhisky

Jack Wiebers Old Trainline 1971 Glen Keith fra 1st fill dark sherry - oplagt da den blev knappet op ved sidste smagning i Brabrand, og fordi det er en FREMRAGENDE sherrylageret whisky... :)

/Jesper


Kan kun ærge mig over at jeg ikke var med til smagningen..

Det er ikke så tit man ser Glen Keith..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16857 by st7
Replied by st7 on topic Julewhisky

Jack Wiebers Old Trainline 1971 Glen Keith fra 1st fill dark sherry - oplagt da den blev knappet op ved sidste smagning i Brabrand, og fordi det er en FREMRAGENDE sherrylageret whisky... :)


Jack Wiebers Glen Keith "Old Trainline" 1971 (aftap. 2005) , 51,9%, har jeg desværre ikke smagt, men derimod Jack Wieber Glen Keith "The Cross Hill" 1971 (aftap. 2006), 51,8%. En ligeledes fremragende mørk sherrylageret whisky.
Gad vide om det er fra samme fad, aftappet i 2 omgange :?:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16859 by st7
Replied by st7 on topic Julewhisky
Fandt følgende smagsnoter på Jack Wiebers 2 versioner af Glen Keith 1971 på whisky-distilleries-en.blogspot.com

Here comes the first tasting notes of a Jack Wieber's whisky. A nice cask strength bottled at 51.9% of alcohol, after having stayed for 33 years in a cask.
Glen Keith
The Old Train Line
1971-2005
The nose is deeply marked by sherry, delightful and voluptuous. An impression of "Baba-au-Rhum", but with sherry. No aggressivity at all, no bitter woody hints as it could have been expected for a whisky of that age.
The mouth is slightly bitter, nutty notes quickly covered by cereal hints and nice fruity notes too. Refined sherry, great palate!
The finish is lingering and very pleasant, perfectly prolonging the mouth and the nose.
A real impression of full happiness. After such a dram, nothing bad can happen in your life, except to hear this bottle is not on sale anymore... Despite this cruel deception, it really deserves a 19/20.
Congratulations, Herr Wieber!


The 33 years old version of Glen Keith from Jack Wieber was a very nice bottle. Unfortunately, not available anymore, at least in Holland where I live. This gave me the idea to try another version I could find: the 35 years old version, in the series "Cross Hill", distilled in 1971.
This was a good idea again!
Again, just pleasure. Not that Glen Keith is such a renowned distillery. But again, this bottling is another very great whisky:
If you have ever looked for a real sherry monster, you should give this one a try. Woah, what an incredible sherry nose. But there is much more. Nice complexity. Sherry mixed with dry fruit, plum, discrete wood, some coffee, lots of pleasure.
The first mouth is rather bitter, clearly marked by sherry too, before developing on coffee and woody notes and than back to sherry again. Lots of character. An absolute must have for sherry amateurs.
Would you believe it? The finish is also marked by sherry with nice discrete woody notes. It is lingering and extremely pleasant. Another fabulous whisky.
This bottle deserves a 19/20. It is simply marvelous. Thanks again Herr Wieber.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16860 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Julewhisky
Jeg har begge aftapninger - Old Train Line er aftappet i 2005 og Crosshill i 2006 aftappet i hhv 281 & 371 flasker, så det er nok meget tvivlsomt at det er fra samme fad.

/Jesper

PS - Serge/Whiskyfun har også smagt dem begge og her er hans noter:

Glen Keith 33 yo 1971/2005 (51.9%, Jack Wieber's Old Train Line) Colour: deep amber. Nose: incredibly winey at first nosing, almost like an old Sauternes, with whiffs of peat smoke (did they use their now famous concentrated peaty water at the time?) Some funny notes of very ripe tomatoes, goulash, carrot cake, maybe pumpkin soup"¦ It gets fruitier with time, developing on overripe oranges and kiwis, balsamic vinegar, old clementines, with something toffeeish "“ and always these whiffs of smoke. I say it's superb!
Mouth: oh yes, this is a great sherried one. Lots of vivacity, very playful "“ not the ‘sluggish', limpy kind of sherry at all. Lot of dried fruits, both tropical and ‘northern', fruit liqueurs, freshly squeezed oranges, with also quite some rum-and-raisins this time. Dunce, toffee, praline, old sweet wine (more old Rivesaltes than sherry). No peat that I can get. Beautiful! The finish is rather long, quite coffeeish and liqueurish "“ wow, what a beauty. And it didn't get drying at all, hence my 93 points

Glen Keith 1971/2006 (51.8%, Jack Wieber's Cross Hill, 371 bottles) Colour: full amber. Nose: starts on full 'old Sauternes' mode, with tons of sultanas, very ripe strawberries, dried flowers (pot-pourri), whiffs of patchouli and oak. Very demonstrative like most of these old sherried Glen Keiths. Goes on with a little smoke, burnt bread, 100% cocoa chocolate and whiffs of torrefaction. The smokiness gets bolder by the minute, with also roasted nuts, old rum, crystallised oranges, lemon fudge. Slight meatiness (oxtail, chicken bouillon with fresh parsley and chives. Lots happening, another old Glen Keith that's close to perfection (I think the guy who was responsible for selecting these great casks deserves no less than the Victoria Cross - I hope he's still alive!). Mouth: very special! The attack is superbly spicy and fruity, powerful, assertive, invading. Very oriental, with lots of curry, pepper, cardamom, caramel, crystallised oranges, mangosteen, rosewater... Also Tabasco? Chilli sauce? A lot of clove, juniper berries, unlit Havana cigar (well chewed), prunes, caraway... Impressive and very entertaining despite the oak that gets a little dominating a moment. The finish is long, hugely spicy and fruity like some Thai dishes (kind of a spicy red sauce spring to mind). Just excellent and truly playful. 92 points

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16862 by st7
Replied by st7 on topic Julewhisky

Jeg har begge aftapninger


Med 2 så vidunderlige flasker foran sig, hvem har så tid til gæster juleaften :wink:
Du ønskes en god jul....med slet skjult misundelse :twisted:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16863 by Duffer
Replied by Duffer on topic Julewhisky
Old Train Line er højere rangerende end Cross Hill serien blandt Jack Wiebers whisky.
Glen Keith 1971/2006 51.8%, Jack Wieber's Cross Hill har Jim Murray vurderet til 86.5 point.
Igen - man kan ikke bruge en anden mands vurderinger til meget - smag og behag :-)
Med det sagt - vil jeg skænke mig en 1969 Glen Keith fra Krüger fra rent bourbonfad.
Også en udmærket dram :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16894 by ace
Replied by ace on topic Julewhisky
Her bliver det nok Glen Grant 1970, 55% fra DT's Rare Auld serie der bliver åbnet... den har en fantastisk lækker farve.
Glæder mig til at smage den... :lol:

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16898 by EckoVicto
Replied by EckoVicto on topic Julewhisky
Har fået lovning på at smage en gammel gammel sag fra 1880/90erne - mener det var en Laphroaig.
Så det bliver uden tvivl et nostalgisk øjeblik her i juletravlheden

EV

//Esben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16900 by MacPete
Replied by MacPete on topic Julewhisky
I den lidt billigere afdeling er jeg fristet til at prøve den nye "Against the Grain" Treacle Treat 1991. Destilleriet er hemmeligt/ukendt (har endnu ikke hørt nogle gode bud) og den er begrænset til 334 flasker. Tror dog deværre ikke der er plads til mere whisky i kufferten på hjemturen :(

www.oddbins.com/products/product ... code=16040

Sláinte

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16901 by fritte
Replied by fritte on topic Julewhisky
Der er nogen i dette forum der har fået at vide i en lokal Oddbins at det er Dailuaine:
www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=6210

...altså hvis det er samme destilleri hver gang.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16902 by fritte
Replied by fritte on topic Julewhisky
Iflg. Oddbins var det Glencadam før dette:
www.oddbins.com/content/content. ... =newsitem5

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16903 by MacPete
Replied by MacPete on topic Julewhisky

Der er nogen i dette forum der har fået at vide i en lokal Oddbins at det er Dailuaine:
www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=6210

...altså hvis det er samme destilleri hver gang.


Against the grain er ikke altid samme destilleri, og er heller ikke altid "hemmeligt". Har bl.a. tidligere været Glen Mhor

Sláinte

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16904 by MacPete
Replied by MacPete on topic Julewhisky
Hov, glemte at vedhæfte link til ovenstående
www.whiskymag.com/forum/viewtopi ... &start=210

Sláinte

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.241 seconds