Julewhisky

More
15 years 4 months ago #16970 by larsb
Replied by larsb on topic Julewhisky
Jeg har indkøbt mig en Strathisla 1967 / 38 Year old. Single Speyside Malt Scotch Whisky. A long-aged Speyside matured initially in bourbon cask before finishing in casks from Banyuls Grenache - a sweet red wine from the South of France.
www.thewhiskyexchange.com/P-7535.aspx

Det jeg har kunnet spore mig frem til er at Grenache druen er verdens næstmest-plantede drue, og bruges både til desertvin og rødvin.
Det ville jeg prøve i stedet for Whisky på sherryfade.
Prisen for flasken var ikke i det prisleje hvor jeg ville forvente en stor Whisky, og efter mine smagsløg fik jeg ret.
Jeg synes ikke den er så blød af en 38 års af være. Der er forholdsvis megen druesmag, rødvinssmag og lidt tørre fornemmelse man også kan få når man bæller rødvin. Men den smager dejligt af rødvin.

Det er en udemæket Whisky som er sine 105 £ værd, men til næste år vil jeg nok ikke købe den.

God Jul til jer alle.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16989 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Julewhisky
Hos mig bliver det en nyindkøbt Karuizawa 1988 - En dejlig og velafstemt sherrywhisky

Go' jul til alle

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16990 by CRC
Replied by CRC on topic Julewhisky
Jeg prøver mig med en Glenmorangie Fino Sherry wood finish!!!
Måske ikke det mest sindsoprivende, men nu har den stået så længe og samlet støv.

MVH CRC...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16998 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julewhisky
Tobermory, 35 år, 21.12.1972/25.02.2008, Whisky Doris, First fill dark sherry cask, fl. 185/191, 49.4% :)

Glædelig jul!

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17000 by st7
Replied by st7 on topic Julewhisky
Glædelig jul og godt nytår til alle.
Min julewhisky blev Clynelish 1995, Norse Cask, 57,3%
Mørk sherry, krydderier og en lille smule gran/juletræ i baggrunden. MUMS :mrgreen:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17002 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic Julewhisky
Fik en fadprøve, 1 liter, forærende at Ludo fra Glenfiddich i lørdags, da han kom på besøg... Det var på opfordring af Lone mine kone, en Balvenie 1991, American Oak, 57,1% så det er årets Julemalt

I ønskes alle en Glædelig Jul samt et Godt Nytår, håber at se en masse af Jer i 2009

Slainthe

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17042 by Hering
Replied by Hering on topic Julewhisky
Jeg satte mig for at bunde et par tunge sherry-sjatter. En 23 års Glenglassaugh fra Cadenhead's og en Benrinnes G&M Reserve. Har ikke flaskerne længere, da Jørn GP fik de allersidste bundskjulere i går. Håber du nød dem, Jørn?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17045 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Julewhisky
Jeg havde tænkt på at åbne enten Strathisla 40år eller Glen Grant 1956 50år, begge fra G&M. Men ak min "flaskehylde" er nu så proppet, at det er svært at finde dem.
I stedet åbnede jeg en af "standard"-flaskerne, en Glendronach 15år, 100% sherrymodnet, som de skriver. Og ja det er en rigtig sherrybombe, imo bedre end sit rygte, blot en skam den er 40%. Men så var det nemmere for min søn at nyde den heldigvis. Vi nød den til ris-ála-mande'n juleaften. Som "dessert" havde jeg heldigvis "Glen Grant makkeren" fra 1956 i en sampleflaske, som var lidt nemmere at finde.
Derudover har jeg bundet nogle af de samples, jeg har byttet mig til. En meget tung mørk sherry Glenrothes, en Longmorn 32år, ....

Jo julen er jo til de tunge sherry whiskies.

Glædelig (bag)jul og Godt Nytår

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17046 by Lazze
Replied by Lazze on topic Julewhisky
Hela helgen har det druckits Bladnoch Christmas label 1992-2008 16y 55% Sherry Butt
Mums :lol:

Sláinte
Lasse

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17048 by BigMac
Replied by BigMac on topic Julewhisky
Dette års julewhisky har også været fra et sherryfad - dog et af de knapt så tung, så der stadig var destilleri karakter at spore.

Whisky'en er en Bladnoch Forum Glen Grant 1980, tappet juli 2008, 27yo, 53,2%, Cask 20292

Da den først blev åbnet var det første der mødte mig fad...og meget af det - en utrolig tørhed som faktisk var 'over the top'. Den første dram gav lidt det samme indtryk og efterlod mig en smule skuffet, men noget luft over de sidste dage har gjort den rigtig lækker, dog stadig med noget tørhed, men det er jo ligesom Glen Grant's 'trademark' :)
Sherry'en (upudset kobber) træder nu i karakter ved at tilføje en smule viniøsitet (er det et ord?) og ingen overdrevet sødme, selvom den selvfølgelig er der.

Jeg havde den med på privatsmagning igår hvor de andre deltagere smagte den blindt,men havde på forhånd advaret de andre om at jeg ikke synes den var specielt :roll:
De andre deltagere fandt den utrolig lækker og jeg må indrømme, at efter ikke at have 'besøgt' den mere end to gange, så kun 4cl manglede, var det åbenbart nok til at give den det luft den behøvede... :)

rigtig lækker dram nu...89p/100p i min bog...de 4 andre scorede den vist lige omkring 90-91p

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17053 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Julewhisky
Hej Carsten

Du kan tror jeg nød dem her i går aftes, og tak for drammen !

Du har ret - Indbegrebet af julewhisky med den rette sherryfinish - Markant men ikke voldsom og overdøvende !

Godt nytår til alle på whiskynyt.dk.

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17057 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julewhisky
Fik smagt på Clynelish Norse Cask og synes at det er en værdig juledram.
Af så "ung" en sherry cask at være, så føles den fuldt færdig og nyde klar.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.276 seconds