Pakkekalender

More
19 years 5 months ago #2739 by Macdeffe
Pakkekalender was created by Macdeffe
Inspireret af andres øl-pakkekalendere har jeg i år lavet min egen whisky pakkekalender
Eller en whiskysmagning spredt ud over de første 24 dage i december :-)
Jeg har udvalgt 24 forskellige whiskyer fra hylden og trukket lod om rækkefølgen.
I år glæder jeg mig til d. 1. december :D
Er der andre der gør noget lignende... Man har vel kun det skæg man selv sidder på...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2740 by caskdk
Replied by caskdk on topic Pakkekalender
Macdeffe

God ide, men jeg må indrømme at jeg tyvstarter lidt her inden den 1. december. Ventetiden kan jo blive for lang bare spørg børnene og os andre barnlige sjæle. :D

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2744 by dmwa
Replied by dmwa on topic Pakkekalender
Pakkekalender - det sørgede Al Jones for - vi fik i alt 24 single malts - og jeg havde samlet en prøve af alle i hver sit glas - så det blev min første "julekalender"....

Vi er vel alle børn.....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2772 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
:D

Endelig 1. December. Here we go.
Jeg vil underholde (eller irritere :-) ) jer med mine umiddelbare synspunkter om hver whisky og høre gerne hvis der er andre der en mening, de gerne vil give til kende....
Den første pakke er Glenfiddich Caoran Reserve, 12 år gammel og 40%. Det er Glenfiddich whisky der har lagt på fade der før har været brugt til Islay whisky. Det er ikke fordi røgkarakteren er særlig gennemtrængende. Faktisk er Speyside karakteren meget mere dominerende. Whiskyen har en typisk Speyside-nøddesmag, men ikke frugt (pære) som der findes ved så mange andre standard Speyside. Sammenlignet med Glenfiddich Special Reserve (Den almindelige) finder jeg denne her mere drikkevenlig og mere velafbanceret.

Blid. Tør. Lidt Tørv. Ingen skarpe kanter. En god whisky for folk der skal intoduceres for malt, da ny maltdrikkere ofte har problemer med whiksyer der er for røgede og med at drikke ren (40%+) alkohol. For os andre mere rutinerede maltdrikkere har kan den have en afslappende og læskende effekt

Jeg giver den 8 tal på 13 skalaen men value for money er helt i top. Jeg har set den i Metro til lidt mere end 200 kr. (ca. 230,- hvis jeg husker rigtigt)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2776 by caskdk
Replied by caskdk on topic Pakkekalender
Vi er jo ligesom børn, hurra for det. Se Macddeffe har holdt sig vågen til efter klokken 24.00 for at få sin kalendergave med det samme. Respekt....

Claus

Problemet er jo bare at der ikke er noget på selve juleaften, men der kan vel dispenseres 8)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2785 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Så blev det den 2. december. Lodtrækningen ville det, sjovt nok, sådan at jeg lige efter Caoran Reserve skulle have Balvenie Islay Cask. 17y. 43%. Samme firma. Samme concept. Destillerierne ligger klods op ad hinanden. Denne her er 5 år ældre og 2-3 gange dyrere. Røgeffekten er en anelse mere fremtrædende. De minder faktisk utroligt meget om hinanden. Denne her virker bare som den samme whisky og lidt blødere. Den har en brændende effekt ned igennem halsrøret, ikke at det er alt for generende dog.

Jeg vil give den et stort 8 tal. Alderen og prisen taget i betragtning skuffer den en lille smule. Jeg kan nemt finde 3 meget billigere alternativer afhængig af hvad der er trækker i folk til at købe den her. Enhver Islay standard 10-12 års, Balvenie 12 års eller den fra i går

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2786 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender
Hej Macdeffe

Jeg var til en Balvenie / Glenfiddich smagning for et par uger siden.
Afholdt af importøren / forhandleren som havde begge mærker på programmet.

Vi smagte blandt andet Caoran og de andre kendte Glenfiddich / Balvenie.

Jeg er fuldstændig enig i alle dine betragtninger, men er en anelse skuffet over Glenfiddichs manglende finish.
Ikke at den ikke smager godt, men der ingen finish - efter 3 sekunder er den væk.

Balvenie er efter min mening lige en tak bedre.
Specielt Port Wood udgaven er en klasse over de andre.

Jeg mangler stadig at smage Islay Cask - men det må komme i den nærmeste fremtid.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2788 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Hej MacAll. Jeg er enig. Ikke så meget finish på Glenfiddich. Jeg syntes de yngre Balvenie er de bedste og med bedst finish. De ældre Balvenie har skuffet mig. Så vidt jeg husker er de ældre Glenfiddich bedre, men det er lang tid siden jeg har smagt dem. Jeg har en Kininvie, som jo er det 3. destilleri på stedet og det er anderledes mere smagsfuld sag, men det er en single cask så det er lidt unfair at sammenligne
(Ikke en helt ægte single malt da det er en vatting, en tønde kininvie tilsat en skefuld balvenie...)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2789 by Lading
Replied by Lading on topic Pakkekalender

Jeg har en Kininvie, som jo er det 3. destilleri på stedet og det er anderledes mere smagsfuld sag, men det er en single cask så det er lidt unfair at sammenligne
(Ikke en helt ægte single malt da det er en vatting, en tønde kininvie tilsat en skefuld balvenie...)


Spændende, hvor har du fundet den?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2790 by dmwa
Replied by dmwa on topic Pakkekalender

Jeg har en Kininvie, som jo er det 3. destilleri på stedet og det er anderledes mere smagsfuld sag, men det er en single cask så det er lidt unfair at sammenligne
(Ikke en helt ægte single malt da det er en vatting, en tønde kininvie tilsat en skefuld balvenie...)

Mig bekendt blev forhandleren / aftapperen af denne slæbt i retten, da det for det første aldrig kan blive en Kininvie, da det er en vatted malt, og for det andet fordi den pågældende havde overtrådt den kontrakt, som fadet var købt på - så fy skamme...

Ovenstående eksempel er faktisk mere "fy" endnu Cardhu ´s vattede malt, hvis jeg skal komme med en kommentar. At man så får lov til at smage Kininvie (eller næsten), er så en helt anden sag...

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2792 by stig
Replied by stig on topic Pakkekalender
Jeg mener, at der har været flere af aftapninger af denne 'blended malt' fra Wm. Grants på markedet. Den som skabte mest ballade var nok Scomas Alduine, hvor det af bagetiketten fremgik, at dette var omkring 99% Kininvie. Hollandske van Wess har vist for tiden en BURN OF SPEYSIDE, som skulle være samme produkt.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2793 by Lading
Replied by Lading on topic Pakkekalender

Ovenstående eksempel er faktisk mere "fy" endnu Cardhu ´s vattede malt, hvis jeg skal komme med en kommentar. At man så får lov til at smage Kininvie (eller næsten), er så en helt anden sag...

Slainthe

Flemming


For et par år siden lavede "The Ultimative whisky company" en "Burn of Speyside" bestående af 6års Balvenie med en sjat Glenfiddich, men det havde de vist heller ikke fået lov til, for på et tidspunkt blev Balvenie/Glenfiddich streget ud med sort tusch....

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2794 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Så blev det endelig d. 3 december. Dagens (eller nattens) whisky er Glenglassaugh "The family Silver" 1973 Vintage Reserve. Jeg tror den er aftappet omkring år 2000. Og et par år senere var den på tilbud overalt flere steder til under 500 kr. 40% forresten. Umiddelbart virker den forholdsvis harmløs. Den første fornemmelse er at den brænder en del nede i halsrøret og smagte af noget der lagt lang tid på træ, dog uden at tage egentligt skade. Efter et par minutter og et par sip begynder der langsomt at dukke svage smagsnuancer op jeg syntes der er svære at sætte ord på. Brændte karameliseret nødder ?. Træbitterhed er dog stadig dominerende. Meget blød whisky (smooth). Dette er dog ikke en positiv ting i min verden. Grunden til at jeg drikker whisky er ikke at den skal være "smooth". En whisky skal smage af noget. Hvis jeg vil have noget der er "smooth" foretrækker jeg en Tennents Velvet.
Alderen taget i betragtning skuffende. Man forstår hvorfor den blev sat ned til noget der ligner ½ pris. Det er ikke fordi den skræmmer, men den er lidt for kedelig. Karakter 6

PS det skal lige siges at jeg næsten kan opdele alle speyside whiskyer i kun 2 smagsnuancer : "nødder" eller "pærer" (Dem der ikke er sherrylagret). Ca. så langt rækker mine evner, men måske jeg bliver bedre med lidt træning

PPS Jeg har ellers Glenglassaugh på favoritlisten. Har købt en del sherry single casks hos SMWS og de er/var alle gode...meget gode - men det er en anden historie

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2804 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
04. December
Signatory Blair Athol Vintage 1975
Destillerert 22.05.1975. Aftappet 13.01.2004. Cask 6373. Bottle 26/161. Refill Sherry. 53,9%
Den dufter godt. Som når man træder ind i et warehouse. Dette er et eksempel på en whisky som har modtaget meget karakter fra sine år på fad. På den gode måde. Den er fyldt med smagsnuancer jeg tror kommer fra træet. Lidt harpiks og grantræ agtigt. Fyldt med smag. SOm bliver hængende i lang tid på den bagerste del af ganen. Sherry fad?. Det ligger jeg ikke umiddelbart mærke til (udover farven) - men derimod et godt fad. Der er heller ikke nogen modsigelser imellem denne whisky og FloraFauna Blair Athol - dvs at man i en blindsmagning ikke ville blive overrasket over at det er whisky fra samme destilleri
Karakter 10 (Et stort et, men vi er lige startet og skalane er ved at blive justeret ind)
PS Det er altid lidt specielt at drikke god whisky tidligt om morgenen. Smagsløgene er uspolerede

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2826 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
05. December
Blanton's. Dumped on 7/10/00 from barrel No. 221. 46 ½%
Så kom der en bourbon op af hatten. Den smager af bourbon. Træ og vanille. Dette er en dejlig bourbon og en god afveksling til noget af alt det maltwhisky man går og hælder ned til daglig. Men maltwhisky vil dog altid være et større hit hos mig. Der mangler ligesom en dimension
Karakter : 8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2830 by bruhns
Replied by bruhns on topic Pakkekalender
Macdeffe, Jeg synes din kalender er en kanon ide, og også at du løbende rapporterer her om det.

Mht. Kininvie, så eger jeg faktisk 12 vattede (en theskefuld balvenie eller glenf blanded i) flasker igennem scotchwhisky.com, men Glenfiddich "opdagede" det lige pludselig og nu har advokaterne været i gang i et års tid... Jeg ved ikke om vi ender med at få den overhovedet...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2840 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
06. December

Ardbeg 1975 Destilleri aftapning. Tappet år 2000. 43%

En yderst behagelig duft spreder sig i rummet straks den er hældt op i glasset :-)

En god whisky og jeg begynder umiddelbart at sammenligne den med den anden rigtig gode whisky jeg har været så heldig at smage her i december (Blair Athol)

Umiddelbart virker den her mere svag og det skyldes helt klart den lavere alkoholprocent. Alt er ligesom blevet fortyndet. Det kan dog ikke skjules at dette er en god whisky. Måske er det bare mig der er blevet en cask strength junkie...
Træfadet bibringer måske med en lille smule bitterhed
Dejlig duft. Islay whisky. God lang eftersmag der bliver hængende. Det var plusserne. Minus : Jeg ville godt have haft den ufortyndet. Lidt bitterhed.
Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2846 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
07. December

Ardbeg 21y. 56.3%. vatting af 12 fade. Committee flaske. Der står July 2001 i et hjørne af bagetiketten.

Den her whisky er dejlig. Den virker meget helstøbt. Fadene har virkelig påvirket whiskyen på den rigtige måde. Den har ingen af de bitre undertoner jeg fandt 75'eren. Til gengæld er duften meget meget mere afdæmpet. Dejlig eftersmag. Dette er en whisky man tygger på. med det mener jeg at man kører den rundt i ganen med tungen og forsøger at tvinge så meget af det gode som muligt op i næsen. Så får man en helt fantastisk eftersmag der hænger. Røgsmagen er gennemtrængende, meget mere end man ville forvente af en whisky der har lagt 21 år på fad. Karakter : 10

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2849 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
08. December
Bunnahabhain 12y 40% Destilleriaftapning
Lidt "umodenhed" i duften. Svært for mig at definere duften, men den findes ofte i unge whiskyer. Er dog meget svag her i Bunnahabhain... Dufter også en af warehouse. En duft alle der har været i et sådant kender (Og der dufter der godt!!). Dette er en dejlig whisky. Den lave alkoholstyrke virker ikke generende. Den smager virkelig godt af en ung standardaftapning. Den smager også af den duft der i et warehouse, så det er ikke så ringe. Jeg kan lige ænse en "skarp" kant, der sikkert skyldes whiksyen (relative) unge alder sammnelignet med en del af det jeg ellers går rundt og drikker. Ellers mangler den eftersmag.
Karakter 9
Jeg var lige ved at give den højere karakter for jeg syntes den smager rigtigt godt. Der er altså meget god value for money, da det jo ikke er en dyr whisky. Der er dog lige et par ting der trækker lidt ned

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2871 by Mickey
Replied by Mickey on topic Pakkekalender
Man kan blive ganske så overrasket over Bunnahabhain. Min bedste oplevelse hermed var en ældre sag (vistnok 35 år) indtaget på Cockney Pub i Århus, som efter lidt tid i glasset kunne duftes flere meter væk.
Ellers må jeg med "bedrøvelse" læse julekalenderens beskrivelser (du aner vel midsundelsen). Fortsæt endelig denne føljeton.
Mit budget foreskriver desværre ikke en julekalender af denne kaliber, men jeg overvejer da at smugsmage den Brora 20 års jeg har købt fra julemanden til mig selv. Der er stadig lang tid til jul!

Med venlig hilsen
Michael Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2877 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
09. December

It's a tough job, but somebody's going to do it...

Ardbeg Committee Reserve. 55.3%

Tappet 2002. Der er ingen alderangivelse på flasken. Måske er det en vatting af ældre og yngre fade. Jeg syntes jeg kan dufte og smage nogle elementer jeg normalt forbinder med yngre whiskyer (Fusel ?). Jeg aner ikke hvad det er, men jeg plejer at kalde det tobermory-duften fordi den var udpræget i den 10y Tobermory man kunne få for ca. 5 år siden. Den var også tilstede i Isle of Jura (både 10,16 og 21) og en sh*te Arran 3y jeg engang købte i 1999 (affektkøb)
Der er også utroligt meget frugt i duften, sammnelignet med de andre Ardbeg her i denne uge. Faktisk syntes jeg at der kommer den ene duftnuance efter den anden opad glasset. Lynghonning. ..Smagsmæssigt er denne whisky kompakt, spændene og balanceret. Jeg ved ikke præcis hvad der menes med balanceret, men jeg forstår det sådan at der ikke stikker nogle ubehagelige smag-nuance kanter ud når man drikker den, og at whiskyen fylder godt med en eftersmag der blliver. Samtidig skal der være masser af smag i whiskyen. Jeg tror umiddelbart ikke den er så gammel denne her whisky. 12y?. Måske der er nogen der ved det?
Der står godt nok : Selcted from Very Rare aged Cask på etiketten. Men jeg er ikke sikker på hvad det betyder at en cask er "rare". Jeg ved hvad rare betyder når jeg bestiller en bøf i Skotland.
Alt i alt er dette en whisky jeg nyder at drikke. Den udfordrer dig med alle sine smagsnuancer. Karakter 11 (et lille 11 tal, men jeg ER Islay freak)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2878 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Pakkekalender

Måske er det en vatting af ældre og yngre fade. Jeg syntes jeg kan dufte og smage nogle elementer jeg normalt forbinder med yngre whiskyer (Fusel ?). MacDeffe


Hej MacDeffe,

ACR 2002 skulle være sammenstukket af fade fra ´70 ´erne, ´80 ´erne og 90 ´erne, og ja det er en FREMRAGENDE whisky....! :) Men jeg har lidt ondt af dig, over at din ´68 Bunna måtte lade livet i Al ´s kælder - den kunne jeg godt havde ondt dig at finde i din pakkekalender...... men på den anden side, så havde vi andre jo ikke smagt den.. :wink:

Slainte
MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2886 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
10. December

Bruichladdich 1984. 46%
Dette er en dejlig, måske lidt harmløs whisky. Drikkevenlig. Nøddesmag. Sød. En man bare sidder og drikker uden at tænke for meget over tingene.
Dejlig eftersmag, der egentligt ikke er særlig kraftig
Må have destillerikarakteren for den smager meget af de gamle laddier, bare meget bedre
Karakter 9

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2909 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
11. december

Linkwood, Destilleret 30.10.1989 Aftappet 07.2001 11y 45% Blackadder

Sherry Oak Butt. Utrolig intens duft af noget der minder om tørrede frugter. Smagen er også meget intens. Virker som mere end 45%. Sherry er ikke dominerende. Rigtig god påvirkning fra fadet. Denne whisky kribler på tungen og ganen, lidt a la en CO2 effekt. God eftersmag.
Mange smagsnuancer fra fadet. Honning, harpiks. Jeg tænker på de der fyldte chokolader fra Anton Berg der vist nok hedder Blommer i Madeira
Karakter 9

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2912 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
12. December

12. Caol Ila 19y Destilleret 02.1981 Aftappet 06.2000 50% Old Malt Cask

Igen en whisky som er meget kraftig i smagen og duften. Flere OMC aftapninger har imponeret mig helt vildt. Der står på flasken at denne whiksy er fra en sherry cask. Det havde jeg ikke lige selv gættet. Den er forholdsvis lys og foruden røgen kan jeg smage lidt vanille-agtigt. En whisky som er lige man håber den er

Karakter 10

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2937 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
13. December.

Isle of Jura 1984. 19y. Sherry cask finished. 42%

Den umiskendelige Isle of Jura duft spreder sig straks i rummet. Den minder lidt om sure sokker. Denne jeg-hvad-ikke-hvad-det-er umodenhedsduft, som jeg typisk finder også i nadre yngre whiskyer og så lige i Isle of Jura uanset alder. Har også stødt på den i ældre SMWS aftapning en gang.

Ellers kan jeg også finde lidt svovlkomponenter i duften. Disse svovldufte finder jeg forholdsvis ofte. Jeg tror det oftest drejer sig om whisky fra sherryfade, men jeg er ikke sikker på det. På stående fod kan jeg huske den nogengange er der i Highland Park standard aftapningerne. En Port Ellen Provenance aftapning (Se vores smagning for nylig...). Yoichi. En uafhængig Bowmore de havde på Cockney (Jeg plejer ellers ikke at kunne huske noget når jeg har været på Cockney). En Bowmore der stod meget i kontrast til Bowmores egne aftapninger

Svovldufte, specielt H2S er meget kraftig duftende, så der skal ikke være ret mange molekyler tilstede før man kan lugte det

Selve whiskyen virker tynd i det - det kan skyldes den lave alkoholprocent (altså den er fortyndet med vand). Med tynd i det tænker jeg ikke sådan rent smagsmæssigt. Den virker mindre viskøs end de fleste andre whiskyer

Udover de "spændende" dufte er der også relativt meget smag i denne whiksy. Jeg kan smage svovl og jeg kan smage en bourbon agtig træsmag (Dog ingen bourbon sødme eller vanille - Eftersmagen hænger forrest på tungen og også helt fremme i ganen - lige bag ved overbiddet.

Karakter 8.

Den kunne også have fået 7 eller 9 det kommer an på hvad man fokuserer på. Dog meget "bedre" (interresant!) end den Glenglassaugh der fik 6 fordi den bare var for kedelig og mislykket

Den har fået en tand opad fordi det er en spændende og udfordrende whisky at drikke. Isle of Jura kommer dog aldrig på min favorite liste.

Minusser :
"umodenheds-duft" - lidt i smagen også.
"tynd"
"træsmag", ingen "træ-aromaer"

Plusser :
Svovl !
Meget bedre end de gamle standard Isle of Jura aftapninger - det er lige før man kommer til at smile

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2954 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
14. december

Talisker 18y fra Cadenhead. 62.2%. Destilleret Juli 1979, aftappet November 1997

Duft : Medium tørv, acetone el. lign opløsningsmiddel, dæmpet træ (fad)
Alkoholen brager igennem i den første slurk, men den holder jo også 62.2%.
For en sjælden gang skyld må jeg tilsætte vand til min whisky
Det får virkelig smagsnuancerne til at træde frem
Denne whisky virker meget "tør", der er tørv og det er træ.
Med mere vand endnu fremkommer der søde dufte og smage - frugtagtige
Generelt er de forskellige smage i denne whisky ikke så gennemtrængende
Karakter : 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2962 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
15. december

Glenmorangie 10y destilleriaftapning 40%

Den dufter ikke af så meget, men den smager af mere end jeg husker. Lidt nødder og en del blomster. Lidt skarp i spritten selvom den kun holder 40%. Den smager en del af træ på den forkerte måde.

I whiksy generelt kan jeg finde to former for "træ" smag. Smagen af træ - man forestiller sig man tygger på noget tørt nykløvet brænde Eller aromastoffer jeg forbinder med træ især vanille. Især ældre whiskyer har det med at gå enten den ene eller den anden vej. Jeg har prøvet begge dele her i min pakkekalender. Glenglassaugh til den forkerte side og Blair Athol til den gode side f.ex.

Her i Glenmorangie syntes jeg at jeg kan finde noget af det forkerte. Jeg har en teori om at det kommer fra brug af 2. og 3. gangs fade. Men ellers er der som før nævnt en fin smag af noget der minder mig om blomster, samt noget nøddeagtigt

Karakter 7

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2972 by BigMac
Replied by BigMac on topic Pakkekalender
Hej M'deffe

:)

Fed ide med din kalender - har læst den med stor foenøjelse.

Mht. Glenmorangie 10, så har jeg lidt tendens til at give dig ret. Glenmorangie 10 var den whisky som var min indgangsvinkel til denne forunderlige verden - derfor har jeg et lidt specielt forhold til den. :)

Jeg synes dog stadig den dufter godt, lidt citrusfrugt-agtigt - men den er, ganske som du nævner, ikke så blød/vaniljeagtig og rund som jeg husker den for 4-5år tilbage. Jeg ved ikke om det er en bitter træsmag der slår igennem - det synes jeg ikke lige jeg er i stand til at vurdere. :? men en ændring synes jeg i al fad der er sket - om det er pga. "trætte" fade eller en generel ændring i spritten får vi nok aldrig at vide.

Er der andre der har haft lign. oplevelser?

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2974 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Det skal lige siges min næse var en anelse stoppet da jeg drak den her "i morges", så de finere nuancer gik sikkert min næse forbi :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.338 seconds