Pakkekalender

More
19 years 4 months ago #3011 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
16. December

Elijah Craig 12y 47%

Ja, den kan jeg jo sammneligne med en tidligere bourbon, selvom det snart er ved at være lang tid siden jeg fik den og min hukommelse ikke er så god her i december, med de store angreb mine hjerneceller bliver udsat for

Bourbon duften og bourbon smager rammer mig igen som en stor mukkert. Denne whiskey er dog mere sublim en Blanton's. Der er ligesom skruet ned for blusset, hvilket faktisk giver plads til smagsnuancer, eller kompleksitet eller kald det hvad i vil.
Bourbons syntes jeg jo normalt går godt sammen med Cola eller i en whiksy sour p. gr. af den gennemtrængende smag, men denne her er for "blid" til det. Godt der findes noget der hedder Jim Beam
Jeg nyder faktisk at drikke den her og sidde og tygge lidt på smagen af frisk egefad. Her er ingen sherry, nødder, blomster, frugt eller røg men masser af bourbon smagsnuancerne. Vanille kommer mig ihu og knap så meget sødme.
Dette er også en bourbon der ikke brænder dine slimhinder på noget tidspunkt. Prøv at drikke en ren Jack D (selvom det ikke er en bourbon, den smager bare sådan) og alle kan forstå hvad jeg mener

Karakter 9

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3012 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Pakkekalender

Prøv at drikke en ren Jack D MacDeffe


ER DER VIRKELIG NOGEN DER GØR DET ???????? 8)

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3015 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender
Hov hov - ikke et ondt ord om Jack D - de laver da udmærkede tønder til at lagre Ardbeg single malt whisky i;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3017 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender
Ja, og dem der drikker Jack D, drikker ikke "vores gode whisky" :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3029 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
17 December

Ardbeg 10y Destilleriaftapning 46%

Den dufter helt fantastisk. Masser af den klassiske røgduft - lidt sødme. Denne whisky er perfekt afstemt. Der er nok alkohol i, til at give en svag brændende fornemmelse i gane og svælget. Balancen er perfekt imellem alkohol, røg, fad og "whisky". Jeg har det som et barn der spiser slik. Man kan sagtens finde aftapninger, oftest uafhængige, der slår hårdere mht til røgsmag, eller har flere smagsnuancer. Men Ardbegs noser (Jeg ved ikke hvem der har sammenstukket den her whisky, måske deres manager Stuart Thompson) har gjort det rigtigt godt. Den bedste standard aftapning ifølge MacDeffe :-) . Og dem der kan lide røg er sikkert enige. For det er jo en forudsætning

Karakter : 11 (ET STORT)

Fantastisk at 10 års whisky kan være så godt :-)
Jeg kan kun lige komme i tanke om Springbank 100 proof i samme klasse IMHO

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3030 by Duffer
Replied by Duffer on topic Pakkekalender
Springbanks "standard" destilleriaftapning i 10-års udgaven er også helt i top.
Den har i øvrigt også en alkoholprocent på 46.
God kompleksitet og en særdeles fuldendt malt, som bliver ved med at overraske mig, når jeg finder den frem fra skabet.
Tæt på det perfekte og min favorit 10-års... :wink:

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3040 by dmwa
Replied by dmwa on topic Pakkekalender

Men Ardbegs noser (Jeg ved ikke hvem der har sammenstukket den her whisky, måske deres manager Stuart Thompson) har gjort det rigtigt godt.


Et eller andet i min underbevidsthed siger mig, at Jim Murray har en finge med i spillet omkring Ardbeg TEN. Han blev jo hyret af Glenmorangie, da de købte ARdbeg til at finde ud af, "hvad skal vi med det her" - og jeg mener, at udfaldet blev Ardbeg TEN og 17 år. Men nogle kan måske komme nærmere ind på dette - f.eks. MAC Y, der jo har lidt tættere kontakt til Jim, end jeg har.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3041 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Jeg ved han har været med til at sammen stykke Ardbeg 17 i sin tid. Det står der både i hans bibel og i Whiskymagazine

www.whiskymag.com/whisky/brand/a ... ky613.html

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3042 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
18 december

Caperdonich SMWS 38.7 Nov 79-Oct 00 56.2%

Dette er en usædvanlig whisky. Der er ligesom ikke rigtig sket noget med den selvom den den har ligget 20y på fad udover den er modnet. Smagsnuancerne er meget svage. En whisky der smager lidt af whisky. Den er faktsik uinteresant selvom man ikke kan sige noget dårligt om den. Folk med en finere næse end mig vil måske kunne få mere ud af den her whisky ??. Den trækker uden problemer en del vand hvilket er en 1/4 af den oprindelige mængde for mig, jeg tilsætter oftest ikke vand til Cask Strength. Vand får lidt søde, duftnuancer frem

Karakter 7

(Men så har jeg været lidt hård ved den)

Jeg er ikke expert, men den burde nok have været brugt i en luxus blend til at afbalancere kraftige smagende whiksyer fra f.ex sherryfade eller Islay

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3043 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
19. December

Glenlivet 12y destilleriaftapning 40%

Blomster og forår i duften. Meget "nøddeagtig" i smagen. Der er meget smag i den her når man tænker på det er en standard-speyside-aftapning på 40% så har jeg intet at klage over. Jo mere jeg drikker af den her jo mere smag syntes jeg der er i den...umiddelbart har jeg svært ved at sætte ord på, men perbermynte syntes jeg i hvert fald der en anelse af og af en eller anden grund kommer jeg til at tænke på en høstak, men hvorfor ved jeg ikke. Det er nok for mange julefrokoster....

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3046 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
20. december

Glenfarclas 105. 60%.

Uden alderangivelse. Der er også nogle ting i duften der siger mig at denne her er ung. Dette er en sherrybombe. Man har virkelig fornemmelsen af at man står og sipper noget der er taget direkte fra fadet.
Hostesaft. Lakrids. Jeg har faktisk ondt i halsen og det her lindrer. Så I kan godt tømme medicinskabet for hostesaft og købe en flaske af det her isteet for. Det smager også meget bedre... :-)
Denne whisky er så kraftig at hvis I nogensinde påtænker jer at at servere den til en smagning så server den til sidst
Dette er en sherrywhisky for Islay fans. Smagene eksploderer i munden som i en ung Islay. Jeg er imponeret. Det er trods alt en no age whisky. Efter at have fortyndet den rigtigt meget med vand for at afskærme alkoholen dukker der en masse spændene juleagtige dufte frem, lidt citrus og mere appelsin, derudover sød pære.

Karakter 10

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3061 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender
Tak for tippet. Så må vi se, om det hjælper på min hals.

Et rigtigt "sherry-monster" - den kradser da en del i halsen, men det skal måske gøre ondt før det gør godt.

Den kan ta' en del vand, og så dukker der ganske rigtigt flere nuancer frem. Og den er lidt mildere stemt i halsen.

Et andet tip til forkølelse/ondt i halsen. Varm kaffe/te med Talisker Cask Strength (ingen aldersangivelse) også på 60%.

Har tidligere sværget til Bowmore Legend, men har ikke mere. Talisker'en har efterhånden været længe åben, og er begyndt at blive lidt flad, derfor denne alternative anvendelse.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3064 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Ja jeg har en ven i SKotland der siger at the best cur e for a cold is caol ila......

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3066 by bruhns
Replied by bruhns on topic Pakkekalender
Nå, men man kan vel prøve begge dele, så? Jeg må ind og rode i min kiste ;-)

/Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3079 by vad
Replied by vad on topic Pakkekalender

18 december

Caperdonich SMWS 38.7 Nov 79-Oct 00 56.2%

Dette er en usædvanlig whisky. Der er ligesom ikke rigtig sket noget med den selvom den den har ligget 20y på fad udover den er modnet.


Jeg prøvede en 1968 Caperdonich (på Murray McDavid smagningen) og havde lidt samme oplevelse. Den var utroligt rank, elegant, raffineret og ren - men ikke kompleks og legende, som jeg foretrækker whisky.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3114 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Efter et par SKRÆKKELIGE dage, hvor jeg grundet en lettere gang ondt i halsen ikke har drukket whiksy må jeg hellere indhente det tabte. Nogle inkl. mig selv mener sikkert at whisky er det bedste mod ondt i halsen, men når det gør pi**e ondt når jeg synker så gider jeg ikke. Og spytte ud ?. Så skal jeg have penge for det :-)

21. December lidt forsinket :

Dailuaine 22y Rare Malts Selection. Destileret 1973.

Det værste man kan sige om RM er at der på bagetiketten står at man skal fortynde 1 del whisky med 2 dele vand. What a load of bullshit. Det kan godt være der er nogle få der mener dette, men jeg kender ingen personligt der følger princip. Har dog hørt og læst om nogen der foretrækker sin whisky sådan. Det er OK med mig hvis nogen foretrækker sin whisky vandet ned på denne måde, men fakta er at langt de fleste ALDRIG ville gøre. Og mener at det faktisk vil ødelægge whiskyen. Derfor er det noget pjat at skrive det bag på flasken. Sandheden er jo at det er meget forskelligt fra person til person hvor meget vand der skal i, og mange faktsik diskuterer om der skal o eller 1-2-3 dråber i.

Nå det var lige noget jeg skulle have ud mellem sidebenene.

Dette ER faktisk en krads sag, eller er mine slimhinder lidt skrøbelige idag ?

Den dufter af opløsningsmiddel, på den gode måde. Frugt og meget sødme. Den dufter utroligt af ester. Det er ikke et kvindfolk jeg kender men derimod den kemiske gruppe af stoffer der hedder estere og som ofte er meget velduftende og findes i mange frugter f. eks. Nu er jeg gammel kemiker og skal nok spare jer for flere kedelige detaljer, men har man engang prøvet at fremstille estere rent kemisk, dvs man står med noget der ligner en 100% substans, så ved I hvad jeg mener når jeg siger den dufter af ester...

Jeg kan også finde kokos i duften :-)

Det er meget underligt. Jeg føler det er som om jeg drikker benzin. Det er slet ikke sådan jeg husker denne whisky. Jeg husker den som værende ret god. Mon det har noget at gøre med den tilstand mit svælg er i ??

Lige nu er jeg nødt til at give den karakteren 6 og det er duftoplevelsen der trækker opad, men jeg vil prøve igen om et par uger og se om den er anderledes....

Det skal dog siges at den rest af ondt i halsen jeg havde lige er forsvundet...

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3115 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
22. december

Laphroaig. Cask 3881. Bottle 106. Distilled 1988. Bottled 2002 By Vinmonopolet. Den er 13 måske 14 år. 62.9%

Min gane er slet ikke modtagelig overfor cask strength idag. Denne whisky skuffer mig, men det har den også gjort de andre gange jeg har smagt den. Det er bare sprit sprit sprit uden meget ekstra smag. Røg selvfølgelig, men ikke så dominerende.

Samtidig med at jeg købte denne whisky (hos købmanden i Voldby) fik jeg også en anden Laphroaig i gave. Det var en Old Malt Cask og den var helt FANTASTISK. Det var 16 års. Det samme destilleri gav mig den bedste uafhængige Islay malt og den dårligste inden for ca. den samme måned. det er fantastisk hvordan fadene kan påvirke må man sige. Dette underbygger at med OMC går man ikke så tit galt i byen..

Karakter 6, men jeg vender lige tilbage til den her efter nytår også....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3117 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Pakkekalender
Velkommen i klubben af "dårlige halse". Prøvede du ikke om en CI hjalp på halsen. Min hals er da blevet bedre, så kombinationen Glenfarclas 105 og kaffe med Talisker CS har måske gjort det?
Eller også var det MMD Rosebank, den var da i al fald en lidt mildere sag for en øm hals :P

Det kan egentlig godt være, Redlich har ret, at whisky ikke kurerer en forkølelse, men den "fejler" da mere positivt end så meget andet 8)

Nu får vi se, om halsen holder til aftenens SOI-chat, som starter lige om lidt :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3146 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
23 december

Talisker 10y 45.8% destilleriaftapning

Umiddelbart syntes jeg ikke den her whisky virker specielt røget, men jeg tror også efterhånden jeg er blevet imun - dvs jeg er blevet bedre til at afskærme røgsmagen og duften - om det nu godt eller ej. Talisker får ofte tilskrevet effekten eller karakteren "peber" og det forstår jeg godt. Den giver den samme prikkende (lidt brændende) effekt på dele af tungen og ganen som også fås af peber, - inkl tyrkisk peber fra perelly. Jeg vil sige den minder mere om tyrkisk peber end peber. Dog er der overhovedet ingen sødme. Ofte har mine skotske bekendte bedt mig om at tage tyrkisk peber med. De opløser det i vodka eller lignende - noget som jo er mere kendt herhjemme. Måske de bare kan hælde lidt sukker i en talisker :-) . Der er stadig lidt med min gane idag... "Peber"-effekten er i hvert fald meget kraftigere end den plejer at være. Og det er i og for sig godt nok at prøve at fokusere lidt på den, for jeg må indrømme at normalt syntes jeg ikke den er så fremtrædende. men idag er den meget fremtrædende. Jeg syntes jeg kan ane lidt vanille agtig sødme i duften og en anelse pebermynte efter whiskyen har stået lidt...

Unik Whisky. Talisker unikhed (hedder det det?) syntes jeg ikke jeg kan genfinde i andre aftapninger. Heldigt at jeg ikke kan sætte et grundstof på :-)

Karakter 9

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3157 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
24. december

Wild Turkey 101 proof 50.5% 8y

En Bourbon uden de store finesser. bedre end Jim Beam, men ikke så god som de to andre jeg har fået her i december. Halsen driller lidt i nu. Gårsdagens binge-party har givet et tilbageslag. Jeg smagte øl fra mit chimaylager. 2 ½ år gammel Chimay op mod 2004. Der var alleredestor forskel. Det var en oplevelse jeg kan anbefale (Chimay Bleu med kapsler gemmes i ca 3 år eller længere - propversionen bliver oftest ødelagt, jeg gemmer ikke prop øl mere end 1 år). Det var et sidespring, sikkert fordi det var mere interesant end den her whiskey jeg drikker. Jeg ville gerne have sluttet af med et blast af en whisky, men lodtrækningen ville det anderledes. Denne bourbon minder lidt om de andre. Bourbon har jo samme meget karakteristiske smag der bombarderer mig. Vanille.


karakter 7


Mon ikke jeg kan finde 24 åbne flasker næste jul. Jeg glæder mig allerede

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3217 by vad
Replied by vad on topic Pakkekalender

Velkommen i klubben af "dårlige halse". Prøvede du ikke om en CI hjalp på halsen. Min hals er da blevet bedre, så kombinationen Glenfarclas 105 og kaffe med Talisker CS har måske gjort


Ak ja. Halsen er én ting, men om jeg ikke blev totalt stoppet i næsen nytårsaften. Det gik godt til at begynde med, men lugtesansen forsvandt helt i løbet af aftenen. Og så havde man ellers liiiige åbnet ens spritnye Cognac Brugerolle, single cask etc. etc. fra Quality World. Den smagte simpelthen intet af ... suk suk suk. Nå ... tilbage til at pleje næsen.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3302 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Pakkekalender
Sidder lige og drikker en Dailuaine, den jeg ikke havde det så godt med d. 22 december.

Der er INTET ubehageligt ved den. Men nu ved jeg da hvorfor nogen af mine korser sig sådan første gang de får en cask strength serveret :-) . Skulle den have karakter i dag ville den ikke få under 8-9 stykker.

Dejlig whisky

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.363 seconds